Tesla Roadster Anmeldelse (Model 2008-2013)

Den elektriske og hybrid sportsvogn Tesla Roadster kan accelerere fra 0-10 km/t på under fire sekunder og ligner en Lotus Elise.

Tesla Roadster 2008-2013 anmeldelseTesla Roadster er en elektrisk hybrid sportsvogn, der er baseret på Lotus Elise, men med et carbonfiber karosseri og superbil’s acceleration. På trods af dens lette vægt, vejer den alligevel næsten 300 kg mere end en Elise.

Det er ned til batteripakken ombord, der giver tilstrækkelig opladning til en teoretisk rækkevidde på omkring 350 kilometer. Tesla producerede kun 250 Roadsters til England i sin tid, så at købe bilen, vil garantere dig adgang til en meget eksklusiv klub.

Motor – Ydelse – Drive – 4,6 stjerner

Tesla Roadster er bygget som ingen anden elbil på det tidspunkt.

Den bruger chassiset fra en Lotus Elise, men i stedet for en motor bag chaufføren, er der en stor blok af højteknologiske batteripakker installeret.

Med al vægt over baghjulene er træk-kraften utrolig, og bilen føles rodfæstet til vejen igennem svingene. Kørselsoplevelsen er lige så sjov som i en Elise, og Sport-versionen er i stand til at sprinte fra selveste Usain Bolt, da den går fra 0-100 km/t på kun 3,7 sekunder.

Turen er fast og solid, men bevægelsen med bilen er afslappende på grund af den stille kørsel og en-trins gearkasse – du trykker bare på gaspedallen og kører – nærmest som automatgear.

Rækkevidde – Løbende udgifter – CO2 – 4,9 stjerner

Det er altid svært at måle, hvor meget du vil bruge på at køre en elbil, men når du har betalt en halv million kroner for en Roadster, hævder Tesla, at det elektricitetsmæssigt koster omkring 0,12 øre pr. kilometer, mens batteriets levetid vurderes til at være 160.934 kilometer og er genanvendelig.

Den gode nyhed er, at der ikke er nogen vejafgift at betale, fordi det er et elektrisk køretøj.

En fuld opladning bør tage dig 354 kilometer, men efter denne anmeldelses vurdering vil dette tal være nærmere 160 kilometer, hvis du kører normalt.

Interior – Design – Teknologi – 3,9 stjerner

På trods af at den splinternye design af bilen, er der stadig elementer i denne Tesla Roadster som minder om Lotus Elise, men det er ikke et dårligt signal at vise.

Det ser futuristisk ud til at kunne passer til en elbil, men den er ikke for outlandish.

Tesla Roadster 2008-2013 cockpit førersædeKabinen er temmelig grundlæggende, men et par materialer af høj kvalitet hjælper med at løfte den til et højere niveau end bare et standard kabine i en almindelig bil.

Praktisk – Komfort – Bagageplads – 2 stjerner

Bilen har samme størrelse som den førnævnte Lotus Elise, så du har stadig den samme upraktiske 2-sædet layout.

Dertil hører et mindre bagagerum på små 170 liter med i prisen på denne vogn og de ekstremt små tykke døre som er puttet på denne hybridbil gør ind og udstigning til et smertefuld omgang.

Kabinen er nøjagtig så lille som den ser ud.

Pålidelighed & Sikkerhed

Kulstoffiberlegemet og den elektriske motor er begge relativt eksperimentelle, så de kunne være tilbøjelig til problemer.

Men Tesla er klar til at løse eventuelle uheld, da det er en ny producent tilbage i 2008, der bygger et ry og vil gøre det godt.

Tesla siger, at Roadster næppe vil kræve nogen vedligeholdelse, da der er meget få bevægelige dele i den elektriske motor.

Det er stadig ikke bevist, selvom Tesla advarer ejere om aldrig at lade batterierne gå helt flade, da bilen ikke kan genoplives, og du bliver nødt til at udskifte batterierne, hvilket er en dyr løsning.

Sikkerheden er håndteret med trækkraftkontrol, og fører- og passagerbagplader, og carbonfiber-chassiset vil være stærk i en kollision.