Hybridbiler – Fordele og Ulemper

Købet af en hybrid bil kan være forbundet med en del store og lille beslutninger, man skal tage i betragtning før selve købet. Om købet af en hybridbil betaler sig, kan være afhængigt af mange faktorer. Det er ting som kørselsmønster, det antal af kilometer man kører pr. dag og pr. år og størrelsen af det personlige budget.

Stor betydning har også hvilken type hybridbil man køber. Da der findes forskellige typer hybridbiler som bliver solgt af vidt forskellige bilmærker, kan hybridbilens fordele overfor en forbrænder være vidt forskellige, afhængig af bilmærke og model. Generelt kan der dog nævnes de følgende fordele:

  • Fremragende brændstoføkonomi
  • Miljøvenlighed og bæredygtighed
  • Bevaring af bilens værdi grundet bedre og nyere teknologi
  • Stor behagelighed og lydsvaghed ved kørslen
  • Priserne er faldet i de senere år og omkostningerne ved vedligeholdelse det samme
  • Meget udstyr for pengene grundet gunstige afgiftsregler

Brændstoføkonomien og miljøvenligheden afhænger af det personlige kørselsmønster. Hvis man f.eks. kører meget på motorvejen, med en høj hastighed, så vil forbrændingsmotoren tænde på et tidspunkt. Effekten af elmotoren ved derved mindskes. Dette betyder i sidste ende at der vil være en mindre besparelse på brændstof. Derudover vil der også blive udledt mere CO2.

Da bilen pga. hybrid teknologien også er tungere, vil brændstofforbruget også stige, især sammenlignet med lignende lettere modeller med en forbrændingsmotor. Under visse omstændigheder kan hybridbilens forbrug være meget højere end forbruget af en modsvarende bil med en forbrændingsmotor. Det vil især komme til udtryk når bilen kører med et tomt batteri.     

Bilens værdi afhænger af efterspørgslen som kan være meget varierende. Mange betragter hybridbilen som et mellemtrin på vejen til en elbil. I de senere år er efterspørgslen på hybridbiler derfor steget meget kraftigt. Værditabet på en hybridbil kan variere meget fra model til model og fra hybridbil type til hybridbil type. Typisk ligger det dog mellem 50 til 57 pct. over fem år.

En hybridbils behagelighed og lydsvaghed er også meget forskelligt fra bil til bil. Den afhænger meget af, om bilen kører på elmotoren eller forbrændingsmotoren. Ofte stiger lydniveauet når forbrændingsmotoren tænder. Det samme gælder for gunstige afgiftsregler. De afhænger især af de beslutninger, den danske regering tager. Hvis registreringsafgiften stiger vil hybridbilens værditab også stige. 

Pga. af de nævnte ting er der følgende generelle ulemper ved hybridbiler:

  • Ved motorvejskørsel med høj hastighed er besparelsen på brændstof mindre
  • Hybridbiler koster typisk mere end lignende modeller med en forbrændingsmotor
  • Brændsels besparelserne kan det godt tage nogle år før de har tjent sig hjem
  • Hybridbiler handler om miljøvenlighed – ikke hastighed

Det er også godt at tænke på at en hybridbil stiller andre krav til service, da kun få værksteder, er indrettet til disse typer biler. Det kan også have betydning for prisen.

Om der er fordele, ved købet af en hybridbil over for købet af en forbrænder, afhænger også af hvilken type hybridbil man køber, altså om det er en Hybrid, en Plugin-Hybrid eller en Mild-hybrid.

Alle tre typer har som fælles fordele at de har eller kan have automatgear. Derudover kan ved alle tre typer optankes  brændstof hurtigt. De kan alle tre køre langt på literen. Selv med et afladet batteri kan man potentielt stadig køre langt på literen. Da hybrider og plugin-hybrider kan fungere som rene elbiler, kan disse også køre støjsvag. Effekten er dog større ved en plugin-hybrid. Mild-hybrider har som fordel at deres teknologi er billigt, fordi deres batterier er lille og derfor let, og at pladsforholdene er som i almindelige biler og at den kan fås med anhængertræk

Som ulempe har hybrider at der på nogle modeller er motorstøj. Det skyldes også lidt at hybrider ikke kører ret langt på el. De kan ligesom plugin-hybrider ikke altid fås med anhængertræk. Ligesom en mild-hybrid kan den hellere ikke oplades.

Som ulempe har plugin-hybrider at man skal lade nær sit hjem for at køre elektrisk til hverdag. Plugin-hybrider uden varmepumpe kan ikke køre på ren el, når det er koldt. Bagagerummet er typisk mindre. Rækkevidde på ren el er kun mellem 15 og 60 km afhængig af model og kørselsmønster. Dog vil den med løbende videreudvikling af batteriteknologien stige. Plugin-hybriden har en høj vægt, fordi den har en forbrændingsmotor samt  en elmotor og et relativt stort batteri. Mild-hybriden har som ulempe, at den ikke alene kan køre på el. Den har et forholdsvis højt lydniveau.