Posted on

Vinteren kan være hård ved din elbils batteri

elbil

Batterier og kulde er sjældent et godt match. Dette gælder også for batteriet i din elbil og vinterens lave temperaturer. Og eftersom årets vinter ser ud til at blive ekstra kold, så bør du i højere grad overveje, hvordan du bedst passer på din elbil og særligt batteriet. For selvom alle biler, også dem benzin og diesel, oplever dårligere rækkevidde, når det er koldt, så kan din elbils rækkevide rent faktisk blive reduceret med op til 30 procent, når vinteren for alvor bider. Med andre ord, så falder din bils rækkevide jo mere temperaturen er under frysepunktet. Heldigvis er der en række forbehold man kan tage sig, for at undgå, at dette skulle ske i høj grad.

Det største problem for elbilerne er dog ikke ydeevnen på vejen. Tværtimod, så bruger elbilen langt mere energi på at varme kabinen og sæderne op, sammenlignet med en almindelig benzinbil. Det er nemlig den samme strøm, der bruges til at varme bilen op, som der bruges til at holde den kørende. Det er derfor opvarmningen af bilen, som de fleste af FDM’s følgende råd omhandler.

Først og fremmest bør elbilen være ladet helt op, inden man giver sig ud på en længere tur. Afhængigt af tilstanden på din bil, temperaturen, og dit batteris evne, så kan det risikere at overraske især urutinerede elbils-chauffører med, hvor langt den i virkeligheden kan køre i kulden.

Dernæst kan det være en god idé at tænde for bilens varme, mens den stadig står i stikkontakten. På den måde undgår du at en større del af batteriets kapacitet går til at holde dig varm i bilen og på at fjerne frosten fra ruderne. Desuden vil bilen også være varm, når du sætter dig ind for at køre på arbejde.

Et tredje råd fra FDM er, at man bør indstille sig på, at batteriets tillader mindst 25 procent mindre rækkevide om vinteren, end ved normale, højere temperaturer. Desuden bør man være opmærksom på, at kørsel på motorvejen kræver mere af batteriet end kørsel i byen gør.

Som ejer af en elbil kan man også overveje at få installeret en benzinvarmer i bilen. Det vil, ligesom den andet råd, gøre op med at bruge bilens batteri på, at få varmen i vinterkulden. Det vil være en god idé, eksempelvis hvis din arbejdsplads ikke har en stikkontakt til rådighed for elbiler. Således undgår du at bruge batteriet til at få varmen bilens indre op, hvis det er koldt, når man har fået fri på arbejdet.

Det sidste råd er, at holde gennemsnitstemperaturen indenfor i bilen nede, hvis man er i tvivl om, hvorvidt man kan nå sin planlagte destination inden batteriet løber tør. Hvis der slukkes for varmen vil batteriets energi blive bruge på kørslen, og ikke din komfort. Det er trods alt lettere for chaufføren at beholde jakke og halstørklæde på, end det er at få ladet batteriet op, inden man er fremme.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *